Groningen

Een taalworkshop striptekenen voor nieuwkomers

Met dat originele voorstel benaderde het Stripmuseum onlangs het Taalcoachproject van Humanitas. Die had daar wel oren naar en zo vond op 15 maart al weer de tweede workshop striptekenen plaats in een zaaltje van het stripmuseum. Een impressie.

Tekst: Dirk goudberg

Zo tegen 10 uur druppelen de in totaal vijf taalkoppels (een taalkoppel bestaat uit één nieuwkomer en zijn of haar taalcoach) één voor één binnen. Ze begroeten elkaar hartelijk, krijgen koffie en zitten rustig wat te keuvelen. Rana uit Syrië heeft wel zin in de workshop. In vloeiend Nederlands: “Ik kan zelf niet zo goed tekenen, maar mijn zoon wel. Misschien kan ik hem straks nog wat leren.” En op het gebied van taal?
Haar taalcoach Ria: “Zoals je hoort, Rana kan al vrij goed Nederlands spreken, voor iemand die nog maar één jaar in Nederland woont. Maar wie weet, leert ze hier ook nog wat van, we laten ons verrassen.”

Het belang van de workshop
Deorganisatoren menen dat striptekenen goed is om een nieuwe taal te leren. Docent en tekenaar Dim Junius: “Bij striptekenen gaat het er om dingen, die je bedenkt, in beeld en taal om te zetten en dat vermogen helpt je bij het leren van een nieuwe taal.” Humanitas coördinator Mieke Lens: “En striptekenen is ook gewoon een leuke manier om eens anders met taal bezig te zijn, want de deelnemers en hun taalcoaches moeten met elkaar overleggen hoe ze bepaalde zaken uit willen beelden.” Een dag later bedacht uw verslaggever nog dat stripboeken lézen ook handig is bij het leren van een nieuwe taal. De plaatjes ondersteunen immers de geschreven tekst.

Eerst oefenen
Dim begint de workshop door een aantal basisprincipes van het striptekenen langs te lopen: het gebruik van vormen, lijntjes, stippen en tekstballonnen. Hij spreekt langzaam en probeert duidelijk te articuleren. Maar toch houdt hij af en toe even halt om de taalcoaches de gelegenheid te geven hun deelnemer wat extra uitleg te geven. Dan ontstaat er even wat geroezemoes dat na verloop van tijd weer vrij snel wegebt. Vervolgens gaat Dim door. Hij laat de deelnemers eerst een aantal door hem geschetste poppetjes natekenen. Als hij ziet dat de deelnemers hier goed in slagen, komt hij met een kleine opdracht: teken nu eens jezelf en hoe jij je op dit moment voelt. Opmerkelijk, voor zover ik zo snel kon kijken, heeft iedereen een poppetje getekend met een brede ‘smile’ op zijn gezicht. Dat moet welhaast te maken hebben met de relaxte sfeer van de workshop en het mooie lenteweer buiten.

De grote opdracht
Na deze inleidende oefeningen komt Dim met de grote opdracht: teken in drie plaatjes een verhaaltje van iets wat je in Nederland hebt meegemaakt. De koppels gaan nu druk aan de slag. De nieuwkomers overleggen met hun coaches en slaan geconcentreerd aan het tekenen. Iets van 20 minuten later presenteren de deelnemers hun strip. Rana heeft een poppetje getekend dat denkt aan een fiets. In het volgende plaatje zie je het poppetje met wanhoop naar de fiets kijken met in de tekstballon erboven de term ‘Help!’. In het laatste plaatje fietst het poppetje op de fiets. Rana geeft als uitleg: “Dat poppetje ben ik. Ik wil leren fietsen, want iedereen in Nederland fietst. Ik zie er wel tegenop, maar in het laatste plaatje kan ik fietsen.” De groep vindt het een leuk verhaaltje en goed weergegeven. En worden nog strips van andere deelnemers besproken: een barbecue valt in het water door een regenbui, iemand moet naar de stad lopen, omdat zijn fiets is gestolen en iemand verlangt hevig naar de warmte van de zomer. “Nou, troost je”, lacht coördinatrice Mieke de maker van dat laatste verhaaltje toe, “Je bent niet alleen, iedereen in Nederland is blij als binnenkort de koude wintermaanden eindelijk weer voorbij zijn.”

Geslaagde integratie
Mieke sluit onder grote hilariteit de workshop af met de constatering dat het in ieder geval met de integratie van deze groep nieuwkomers helemaal goed zit. “Jullie zijn nu al zo ingeburgerd dat jullie jezelf verplaatsen met ons favoriete vervoersmiddel: de fiets. En jullie doen al helemaal mee aan onze nationale sport: klagen over het weer!”

De workshop werd mede mogelijk gemaakt door de opbrengst van de actie Sint Pannekoek.

Voor meer informatie over taalondersteuning, klik hier.

Terug naar het nieuwsoverzicht