Amsterdam en Diemen

Help je Martine  haar financiële administratie weer op orde te krijgen?

Wij zoeken vrijwilligers Thuisadministratie voor verschillende stadsdelen in Amsterdam

Wat is het ongeveer?

Martine, 29, is wat druk in haar hoofd en chaotisch in haar doen en laten. Ze opent post wel maar gooit het vaak in een hoek of handelt het maar half af. Ze heeft het veel te druk met het brainstormen over haar nieuwe eigen bedrijfje naast de zorg voor twee jonge kinderen. Het begint toch aan haar te knagen. Die stapels post... Die tijd die het haar steeds kost om een formulier terug te vinden…. Die aanmaning die ze laatst kreeg…Het altijd maar rood staan en de hoge kosten voor al die verzekeringen en abonnementen..

Kun jij je goed verplaatsen in de situatie van Martine? Ben jij in staat rustig te blijven bij haar? Weet jij hoe je haar kunt leren zelfstandig de post weer goed te laten opruimen zodat ze alles terug vindt? En heb je daarnaast bruikbare tips voor haar om te besparen? Dan ben jij een perfecte vrijwilliger Thuisadministratie voor Humanitas!

We zijn op dit moment met name op zoek naar vrijwilligers voor stadsdeel Noord, West en Nieuw West.

Wat doe je precies?

Van je coördinator hoor je de details; de situatie van Martine, wat er globaal moet gebeuren en waar je op moet letten. Bij je eerste afspraak check je doel en aanpak met Martine en bespreek je samen de aanvliegroute. Dan ga je aan de slag. Het kan zijn dat jullie eerst moeten puinruimen, het kan ook zijn dat er iets acuuts ligt wat opgepakt moet worden. In veel gevallen kun je gewoon rustig samen beginnen met het ordenen van de post en het indelen van een map. In de training die je van Humanitas hebt gehad heb je geleerd hoe je zo’n map kunt indelen, maar uiteraard pas je die indeling aan aan Martine’s situatie en voorkeuren. Als na een paar afspraken de stapels post wel zo’n beetje verwerkt zijn, ben je in staat een overzicht van inkomsten en uitgaven te maken. Het inzicht dat je Martine hiermee geeft, maakt het nemen van beslissingen een stuk makkelijker voor haar. Die dubbele verzekering is snel opgezegd. Martine besluit ook haar boodschappen anders te gaan doen en ze neemt vaker de fiets. Weer een paar afspraken verder meldt Martine trots dat ze voor het eerst in jaren niet meer rood staat! Je spreekt met haar en met je coördinator af dat je Martine nog twee keer bezoekt om te kijken of ze het vasthoudt en dan neem je afscheid van haar en haar twee kids. Je hebt bij  Humanitas net een terugkombijeenkomst gehad over schulden en dat boeide je uitermate. Je besluit bij je coördinator aan te geven dat je volgende deelnemer wel iemand mag zijn met schulden.

Wat heb jij in huis?

Jij kunt je goed inleven in anderen en oordeelt niet snel, ook als Martine keuzes heeft gemaakt die jou onlogisch lijken. Je wordt niet bang van de stapels post die Martine heeft liggen, sterker nog je: staat te trappelen om een overzicht van inkomsten en uitgaven te maken.

Je bent in staat Martine inzicht te geven in haar situatie. Met tact kun je haar de voors en tegens van besluiten voorleggen zodat ze goed kan afwegen. Jouw voelsprieten vertellen je op het juiste moment dat Martine signalen afgeeft dat ze dingen weer zelfstandig kan. Die ene keer dat Martine iets van je vraagt wat níet bij je takenpakket hoort zeg je aardig maar gedecideerd ‘Nee’. Als je weer naar huis gaat, kun je Martine’s problemen snel loslaten.

Je weet dat je altijd je coördinator kunt bellen en je doet het ook als dat nodig is. En ook als het goed gaat meld je dat via ons registratiesysteem. Je vindt het heel leuk om je verder te verdiepen in de doelgroep en cases van andere vrijwilligers en je verschijnt minimaal twee keer per jaar op de terugkombijeenkomsten die door de coördinator georganiseerd worden. Ook bij de inhoudelijke themabijeenkomsten die Humanitas enkele keren per jaar organiseert ben je regelmatig.

Wat biedt Humanitas?

Het belangrijkste dat we bieden is de mogelijkheid om mensen die het even lastig  hebben te helpen met jouw kennis en vaardigheden. En dat geeft een heel goed gevoel! Maar je doet ook waardevolle ervaring op en dat kan mooi zijn voor je CV. Een stevige basistraining en gevarieerde verdiepingssessies zijn vanzelfsprekend. Je kunt terugvallen op een vrijwillige coördinator die kennis heeft van de sociale kaart in jouw stadsdeel. Je geeft zelf aan hoeveel deelnemers je wilt helpen en met welke problematiek. Tot slot maak je onderdeel uit van een betrokken en enthousiaste vrijwilligersorganisatie met een prettige, informele werksfeer.

Wanneer en hoeveel uur?

Je spendeert gemiddeld ongeveer 4 uur per week aan je vrijwilligerswerk. Meer mag ook. Wanneer is  flexibel en in overleg. We vinden het belangrijk dat je minimaal 1 jaar beschikbaar bent.

Wat is de procedure?

We nodigen je graag uit om een korte motivatie en CV aan ons te sturen per mail. In een persoonlijk gesprek licht de coördinator het project toe en kijken we of het werk bij je past. Wij vragen verder aan al onze vrijwilligers om een Verklaring Omtrent het Gedrag te overleggen. We helpen je met de aanvraag en betalen de kosten.

Je kunt heel concreet iets betekenen voor je medemens, wat van grote waarde is. Wanneer mensen hun administratie en financiën op orde krijgen, heeft dit vaak ook een positief effect op hun draagkracht. Het is praktisch werk met een zichtbaar resultaat. Je helpt mensen om zelf de draad weer op te pakken om hun administratie bij het houden.

Mail je brief en CV. aan:

Voor de stadsdelen West, Centrum, Zuid en Nieuw West: Edgar Senne, e.senne@humanitas.nl

Voor de stadsdelen Oost, Noord, Zuidoost en Diemen: Jeannette Suriel, j.suriel@humanitas.nl

Meer weten over onze activiteit Thuisadministratie?

Terug naar overzicht