Eindhoven

“Het opbouwen van een vertrouwensrelatie en het persoonlijke contact sprak me erg aan.”

Madelief is een van de 450 vrijwilligers van Humanitas Eindhoven. Ze is als vrijwillig mentormaatje aangesloten bij Humanitas MentorMaatjes. MentorMaatjes is één van de activiteiten die vallen binnen het Humanitas thema ‘Opgroeien’.

Ik ben Madelief, 18 jaar en ik ben tweedejaars studente Sociale Studies op het Fontys in Eindhoven. Ik was voor mijn tweede jaar op zoek naar een stage waarin ik zelf aan de slag mocht met de doelgroep jeugd. Door mijn eerdere vrijwilligerswerk bij de Kindertelefoon had ik al wel ervaring met deze doelgroep, maar dit contact was altijd op afstand. Ik kende de kinderen niet persoonlijk en na een half uur chatten hoorde je nooit meer wat van ze. Juist het opbouwen van een vertrouwensrelatie met een kind en het persoonlijke contact sprak me in dit project erg aan. Ook vind ik het mooi om onderdeel te zijn van een soort tussenstap voor deze kinderen. Ze hebben begeleiding, maar hoeven dit niet meteen bij een professional of volwassenen te zoeken.

Bij Humanitas MentorMaatjes begeleid ik momenteel twee leerlingen. Zo begeleid ik een jongen van 12 met problemen thuis en een meisje van 11 die gevlucht is uit Syrie. Zowel op dinsdag als op donderdag sta ik dus wekelijks op het schoolplein om deze kinderen op te wachten en vervolgens op school te begeleiden. Dit is soms even lastig plannen, omdat mijn lesrooster wekelijks veranderd. Gelukkig is het tot nu toe altijd gelukt voor beide kinderen een moment in te plannen. Ik vind het een uitdaging om twee leerlingen te hebben, omdat beide leerlingen erg verschillend zijn. Als ik naar de leerlingen toe ga heb ik altijd iets voorbereid. Soms komen de leerlingen zelf met ideeën over de invulling van het uur, zoals het werken aan een boekpresentatie of schilderen. Ik vind het erg belangrijk dat de kinderen zelf meebeslissen in de invulling van het uur en volg deze ideeën dan ook graag.

Wat Humanitas MentorMaatjes mij persoonlijk oplevert is dat het me enorm veel ervaring geeft. Ik leer hier om mijn grenzen aan te geven, om een band op te bouwen met de kinderen en het omgaan met de weerstand die er soms bij de kinderen zit. Verder vind ik het erg fijn dat je per leerling wordt gekoppeld aan een school coördinator. Deze persoon is de verbinding tussen de school, de ouders en de vrijwilliger. Elke week registreer ik hoe de bijeenkomst met de leerling is verlopen en krijg hier vervolgens feedback op van de school coördinator. Ik heb het idee altijd bij hen terecht te kunnen en vind dit dan ook heel waardevol. Verder zijn er ongeveer een keer per maand trainingen waarop er dieper wordt ingegaan op een bepaald onderwerp. Samen met alle andere vrijwilligers kan je dan praten over een bepaald thema. Door het contact met de andere vrijwilligers kan je leren van hun manier van aanpak en kan je ervaringen uitwisselen.

Al met al vind ik Humanitas MentorMaatjes een uitdagende stageplek met vooral hele fijne begeleiding. Het is fijn om door deze organisatie op waarde geschat te worden en ik kijk uit naar de rest van dit schooljaar.

Terug naar het nieuwsoverzicht