Hardenberg Ommen

Thuisadministratie

Humanitas Thuisadministratie helpt je je financiën en administratie op orde te brengen én te houden.

Financiële of administratieve zaken zijn niet ieders hobby. En door omstandigheden kun je het overzicht kwijtraken. Bijvoorbeeld als je partner overlijdt, of als je gaat scheiden of je baan kwijtraakt. Dan kan het gebeuren dat er schoenendozen vol bankafschriften op je wachten, of dat er rekeningen zijn die je allang had moeten betalen. Blijf niet te lang rondtobben, maar laat je helpen. Humanitas Thuisadministratie is er speciaal voor.

Een vrijwilliger helpt je je financiële zaken op orde te brengen en op orde te houden. Niet één keer, maar wekelijks. We zetten samen je inkomsten en uitgaven op een rij, gaan na waar je recht op hebt en maken een overzichtelijk huishoudboekje. Daarna kun je zelf je weg vinden in je eigen administratie en financiën. Een hele zorg minder. Bijna iedereen voelt zich na korte tijd enorm geholpen en na langere tijd kunnen mensen vaak weer zelfstandig verder. 

Vijf vragen over het project:

Wat houdt het project in?

Het project Thuisadministratie is een landelijk initiatief van Humanitas. Dit project is bedoeld om mensen die behoefte hebben aan ondersteuning in de administratie en dit moeilijk zelf kunnen organiseren, hierbij een steuntje in de rug te geven.

Heb je hulp nodig bij jouw administratie?

Door omstandigheden kunnen rekeningen en formulieren zich opstapelen en je het gevoel geven er niet meer doorheen te komen. Kun je op termijn weer zelf de verantwoordelijkheid dragen voor jouw administratie? Dan kun je mogelijk een beroep doen op de gratis dienstverlening van het project Thuisadministratie van Humanitas.

Wat gebeurt er als ik mij aangemeld heb als deelnemer?

De coördinator zal na de aanmelding een afspraak met je maken voor een intakegesprek. Tijdens dit gesprek wordt  er een intakeformulier ingevuld. De coördinator maakt naar aanleiding van dit gesprek een rapportage. Daarna kun je een vrijwilliger toegewezen krijgen.

Ook zal aan jou en de vrijwilliger gevraagd worden om een intentieverklaring gezamenlijk te ondertekenen. De deelnemer en vrijwilliger beloven elkaar geheimhouding van alle informatie die zij van elkaar te horen of te zien krijgen.

Hoe lang word je geholpen?

De vrijwilliger biedt je maximaal 1 jaar ondersteuning en begeleiding totdat je weer zelfstandig grip hebt op jouw financiële- en administratieve situatie waarbij de verantwoordelijkheid voor jezelf centraal staat. De vrijwilligers helpen je verder bij het aanvragen van toeslagen, instanties bellen en/of invullen van formulieren op administratief financieel gebied. De vrijwilligers helpen jou met de voorbereiding voor het invullen van je aangifteformulieren inkomstenbelasting.

Aanmelding en informatie

Voor meer informatie en aanmelding van vrijwilligers of deelnemers kun je contact opnemen met de coördinatoren van dit project. Namen, telefoonnummers en mailadressen vind je op de pagina Over Ons.