Heuvelrug

Humanitas Telefooncirkel

De telefooncirkel van Humanitas Heuvelrug zorgt voor dagelijks contact.

Dagelijks een teken van leven kan een gevoel van zekerheid geven. Elke ochtend tussen half negen en negen uur wordt er via een cirkel van dezelfde mensen in een vaste volgorde naar elkaar gebeld. Dus ook in het weekend.Er is dan contact van mens tot mens, gewoon even te horen of alles in orde is en de laatste nieuwtjes uit te wisselen.

Het is niet de bedoeling dat er lang gepraat wordt tijdens het rondgaan van de cirkel. Wanneer mensen dat gezellig vinden, kan men elkaar altijd buiten de cirkel om opnieuw bellen om verder te praten.

De cirkel bestaat uit maximaal 8 personen, zodat een cirkel binnen een half uur rond is.

Deelnemen aan de telefooncirkel kost alleen de gesprekkosten. Er is geen enkele verplichting om verder ergens lid van te zijn.

Voor wie is de cirkel bedoeld:

De telefooncirkel is er voor mensen die zelfstandig thuis wonen.

  • Uit veiligheidsoverwegingen.
  • Wanneer u moeilijk de deur uit kunt.
  • Wanneer het u of uw familie een veilig gevoel geeft als u dagelijks gebeld wordt.(ook mogelijk  alleen tijdens een vakantieperiode van familie of buren).
  • Wanneer uw sociale contacten beperkt zijn vanwege gezondheids- of andere redenen.

Hoe werkt de telefooncirkel:

De cirkel wordt aangestuurd door een begeleider(ster), vrijwilliger van Humanitas, afdeling Heuvelrug. Deze start de cirkel dagelijks om 8.30 uur. De cirkel eindigt weer bij de begeleider(ster) om uiterlijk 9.00 uur.

Wanneer een bel – partner de telefoon niet beantwoordt, of men maakt zich zorgen over een persoon, wordt dit direct gemeld aan de begeleider(ster) van die ochtend.

Deze begeleider(ster) meldt dit direct aan een vrijwilliger die achterwacht is. Deze persoon neemt actie en gaat mogelijk persoonlijk kijken, waarom de telefoon niet wordt beantwoord.

De achterwacht zal de nodige maatregelen treffen, wanneer er inderdaad iets aan de hand is. Zij zal bij de persoon zelf blijven, totdat er een adequate oplossing is getroffen en/of de verzorging overgenomen is door deskundigen. 

Logo SOVW

SOZW ondersteunt Humanitas Zeist financieel gedurende twee jaar om de telefooncirkels van het Rode Kruis over te nemen. Onderdeel van deze ondersteuning is dat de mensen van de cirkels 3-4 keer per jaar kunnen worden uitgenodigd voor een uitje / kop koffie om elkaar te leren kennen. Het sociale aspect is voor Humanitas belangrijk en daarin ondersteunt SOZW.

Folder Telefooncirkel.pdf voorblad folder telefooncirkel
voorblad folder telefooncirkel Download ‘Folder Telefooncirkel.pdf’: /siteassets/locaties/heuvelrug/algemeen/folder-telefooncirkel.pdf