Het Hogeland

Artikel Ommelander over ThuisAdministratie

Humanitas laat jou niet in de kou staan

“Het gemiddelde gezin gaat het komende jaar zo’n dikke 300 euro meer betalen voor zijn energie” stond onlangs in de krant.

Hoe moet je dat voor elkaar krijgen als je nu al de eindjes aan elkaar knoopt?

Verwarming uit en winterjas aan?

We spraken hierover met Jan Tuin en Jacob Hellinga, beiden coördinator bij Humanitas het Hogeland. Een vrijwilligersorganisatie die mensen o.a. begeleidt bij het op orde brengen van hun financiële administratie.

Als je moet leven van de bijstand en je vaste lasten gaan ineens met 300 euro per jaar omhoog, dan wordt dat echt moeilijk want reserves zijn er vaak niet. 

Bovendien: als je geen schulden hebt, en je dus erg je best doet om rond te komen, kom je ook niet in aanmerkingen voor allerlei voorzieningen zoals de voedselbank, de kledingbank en de computerbank. Heb je wèl schulden dan krijg je die hulp wel. 

Best een eigenaardige situatie.

Dit is zeker geen reden om ‘dan maar schulden te maken’ benadrukken zij. Want 

als je eenmaal in de schulden zit blijkt het erg lastig om daar weer uit te komen. 

Voorkómen is echt beter dan genezen. En in bepaalde situaties is het dubbel oppassen geblazen. Bij een scheiding bijvoorbeeld, moeten er meteen alarmbellen gaan rinkelen. Verhuizingen, dubbele kosten, alimentatie, het verlies van inkomen; het zijn allemaal zaken waardoor je makkelijk in de financiële problemen komt.

Maar ook het verlies van werk natuurlijk of het overlijden van een partner. Of ziekte (waardoor de administratie te lang blijft liggen) of arbeidsongeschiktheid zijn van die omstandigheden waarbij schulden op de loer liggen.

Maar ook merken we dat veel mensen gewoon niet goed met geld om kunnen gaan. 

Ze hebben het niet geleerd, kunnen niet goed rekenen of hebben er gewoon geen gevoel voor. Vooral jongeren zijn kwetsbaar voor groepsdruk en commercie. Het laatste model mobiele telefoon, ze móeten het gewoon hebben maar realiseren zich vaak niet dat dit (teveel) geld kost. Maar ook de ‘verborgen’ kosten van abonnementen of het gemak van online shoppen, het betalen in termijnen, de creditcard of het geld ‘uit de muur’; het zijn allemaal bekende boosdoeners.

Als er al weinig geld is zijn schulden snel gemaakt. Omdat die wasmachine toch echt gerepareerd moest worden of de tandarts betaald...

En dan wordt al snel het ene gat met het andere gevuld. Het overzicht verdwijnt en men wordt moedeloos van de uitzichtloosheid. Post wordt niet meer wordt opengemaakt. Onder het mom van: “als ik het niet weet is het ook geen probleem”.

Een begrijpelijke reactie. Maar het probleem oplossen doet het niet. 

Als wij bij de mensen thuis komen gaan wij daarom altijd eerst samen om de tafel zitten om de situatie in kaart te brengen.

Wat komt er in? Wat gaat er uit? En wat blijft er dan over om van te leven? Dat zijn de belangrijkste vragen. Soms hebben mensen gewoon geen idee ‘waar hun geld blijft’. Wij stellen dan wel voor dat ze een tijdje alle uitgaven opschrijven. Inzicht in je eigen financiële situatie is namelijk echt nodig om uit de problemen te komen.

Zo’n ‘ouderwets’ huishoudboekje werkt soms wonderwel.

Problemen voorkomen, dat is dus het allerbelangrijkste. 

Eén manier is om op tijd hulp te vragen. Mensen wachten vaak te lang. Meestal omdat men zich schaamt. Begrijpelijk, maar als je maar voldoende pech hebt kan het iedereen overkomen.

Ons advies is daarom: niet te lang doormodderen en zeker niet je kop in het zand steken want dan stapelen de problemen zich alleen maar op. 

Maar ook wij kunnen natuurlijk van een dubbeltje geen kwartje maken, maar we kunnen je wel helpen je huishoudboekje op orde te brengen. De problemen vóór te zijn. Zodat de kachel kan blijven branden.

Onze vrijwilligers kennen de weg bij allerlei instanties en gemeentelijke loketten. Ze weten wat de mogelijkheden zijn en kennen de procedures. Ook daarmee zijn al veel mensen geholpen. 

Het is dankbaar werk besluiten Jan Tuin en Jacob Hellinga. De opluchting die wij zien, als mensen hun verhaal hebben kunnen doen en ervaren dat ze er niet meer alleen voor staan,  daar doen we het voor!

Wilt je meer weten?

Bel of mail naar Humanitas het Hogeland

ta.hoogeland@humanitas.nl

(06-) 10059220

Terug naar het nieuwsoverzicht