Noordoost Friesland

Thuisadministratie

Humanitas Thuisadministratie helpt je je financiën en administratie op orde te brengen én te houden.

  • Financiële of administratieve zaken zijn niet ieders hobby. En door omstandigheden kun je het overzicht kwijtraken. Bijvoorbeeld als je partner overlijdt, of als je gaat scheiden of je baan kwijtraakt. Dan kan het gebeuren dat er schoenendozen vol bankafschriften op je wachten, of dat er rekeningen zijn die je allang had moeten betalen. Blijf niet te lang rondtobben, maar laat je helpen. Humanitas Thuisadministratie is er speciaal voor.

Een vrijwilliger helpt je je financiële zaken op orde te brengen en op orde te houden. Niet één keer, maar wekelijks. We zetten samen je inkomsten en uitgaven op een rij, gaan na waar je recht op hebt en maken een overzichtelijk huishoudboekje. Daarna kun je zelf je weg vinden in je eigen administratie en financiën. Een hele zorg minder. Bijna iedereen voelt zich na korte tijd enorm geholpen en na langere tijd kunnen mensen vaak weer zelfstandig verder.

Onze vrijwilliger kan je onder andere helpen met:

  • het in kaart brengen van inkomsten en uitgaven
  • het schrijven van brieven naar instanties
  • tips voor zuiniger omgaan met geld
  • advies bij 'lastige' rekeningen of brieven
  • het ordenen van uw administratie
  • het aanvragen van inkomensondersteuning of kwijtscheldingen

Wanneer is Thuisadministratie iets voor je?

Deze gratis dienst van Humanitas is iets voor als je...

  • nooit eerder de administratie hebt gedaan en geen idee hebt waar u moet beginnen
  • een tijd niets aan uw administratie hebt gedaan en het overzicht kwijt bent
  • in de schulden bent geraakt doordat u het plotseling met minder inkomen moet doen
  • onvoldoende op de hoogte bent van de regelingen voor mensen met een laag inkomen

U bent verzekerd van deskundige hulp

Onze vrijwilligers worden door ons geschoold of hebben al veel administratieve ervaring. Zij kunnen met hun vragen altijd terecht bij een beroepskracht van Humanitas. Ook komen de vrijwilligers regelmatig bij elkaar om kennis uit te wisselen. Omdat ze met vertrouwelijke informatie werken, worden ze door ons zorgvuldig geselecteerd. Elke vrijwilliger moet onder meer beschikken over een Verklaring Omtrent het Gedrag.

U blijft zelf verantwoordelijk

De vrijwilliger neemt uw administratie niet over: u blijft zelf verantwoordelijk en maakt de keuzes. U komt daarom alleen in aanmerking voor deze ondersteuning als u tekenbevoegd bent. Ons uitgangspunt is dat u na verloop van tijd zelf weer uw administratie gaat doen. Als dat niet mogelijk is, dan zoeken we andere vormen van ondersteuning.

Een cliënt van de Thuisadministratie schrijft:

Het is een sombere dag, grauw en koud. Mijn stemming is niet zo best en bij thuiskomst vind ik een paar rekeningen op de mat. Dat is altijd een gevaarlijk moment voor mij: een sombere bui en rekeningen! Gelukkig zijn het er maar een paar, en na een keer diep ademhalen maak ik ze open, om ze te verwerken als ik de computer weer aan heb. Valt allemaal wel mee, er is de laatste tijd niets grondig mis en de opluchting overheerst als het allemaal weer geregeld is. Dankzij de administratieve ondersteuning die ik heb gehad van een vrijwilliger van de Thuisadministratie van Humanitas, dat wel! Een paar jaar geleden was het wel anders, zonder hulp kon ik de stapel die er lag niet meer aan. Er zat van alles tussen en de deurwaarder sloeg al een akelige toon aan. Ik had geen overzicht, geen moed, terwijl het gelukkig toch heel goed op te lossen was.

Maar niet zonder iemand die hielp uitzoeken wat eerst moest, die relativeerde en moed in sprak en zinnig advies gaf. Maar die me het wel zelf liet doen, zodat ik nu nog een beetje zelfvertrouwen heb om het vol te houden. Het was precies de hulp die ik toen nodig had!