Noordoost Friesland

Thuisadministratie

Humanitas Thuisadministratie helpt u om financiën en administratie op orde te brengen én te houden.

Financiële of administratieve zaken zijn niet altijd makkelijk. Door omstandigheden kunt u tijdelijk het overzicht kwijtraken en zou u best wel wat hulp kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld als uw partner overlijdt, of als u gaat scheiden, uw baan kwijtraakt of als u het niet meer redt met uw inkomen. Dan kan het gebeuren dat er schoenendozen vol bankafschriften op u wachten, of dat er rekeningen zijn die u allang had moeten betalen. Blijf niet te lang rondtobben , maar laat u helpen. Humanitas Thuisadministratie is er speciaal voor.

Een vrijwilliger helpt u uw financiële  zaken op orde te brengen en op orde te houden. Niet één keer maar zo lang als nodig is. We zetten samen uw inkomen en uitgaven op een rij, en gaan na waar u recht op heeft. We streven er naar dat u daarna zelf weer verder kunt met uw eigen administratie en financiën. Bijna iedereen voelt zich na korte tijd enorm geholpen en na langere tijd kunnen mensen weer zelfstandig verder.

Onze vrijwilliger kunnen u onder andere helpen met:

  • het in kaart brengen van inkomsten en uitgaven
  • het schrijven van brieven naar instanties
  • tips voor zuiniger omgaan met geld
  • advies bij 'lastige' rekeningen of brieven
  • het ordenen van uw administratie
  • het aanvragen van inkomensondersteuning

Wanneer is Thuisadministratie iets voor u?

Deze gratis dienst van Humanitas is iets voor u als u........

  • nooit eerder de administratie hebt gedaan en geen idee hebt waar u moet beginnen.
  • een tijd niets aan uw administratie hebt gedaan en het overzicht kwijt bent.
  • in de schulden bent geraakt.
  • onvoldoende op de hoogte bent van de regelingen voor mensen met een laag inkomen.

U bent verzekerd van deskundige hulp

Onze vrijwilligers worden door ons geschoold of hebben al een administratieve ervaring. Zij kunnen met hun vragen altijd terecht bij een beroepskracht van Humanitas. Ook komen de vrijwilligers regelmatig bij elkaar om kennis uit te wisselen. Omdat ze met vertrouwelijke informatie  werken, worden ze door ons zorgvuldig geselecteerd. Elke vrijwilliger moet onder meer beschikken over een Verklaring Omtrent het Gedrag.

U blijft zelf verantwoordelijk

De vrijwilliger neemt uw administratie niet over: u blijft zelf verantwoordelijk en maakt de keuzes.U komt voor ondersteuning in aanmerking als vooraf is te voorzien dat u, nadat u geholpen bent, weer zelfstandig verder kunt. Als dat niet mogelijk is helpen wij graag om te zoeken naar een andere vorm van ondersteuning.

Een cliënt van de Thuisadministratie schrijft:

Het is een sombere dag, grauw en koud. Mijn stemming is niet zo best en bij thuiskomst vind ik een paar rekeningen op de mat. Dat is altijd een gevaarlijk moment voor mij: een sombere bui en rekeningen! Gelukkig zijn het er maar een paar, en na een keer diep ademhalen maak ik ze open, om ze te verwerken als ik de computer weer aan heb. Valt allemaal wel mee, er is de laatste tijd niets grondig mis en de opluchting overheerst als het allemaal weer geregeld is. Dankzij de administratieve ondersteuning die ik heb gehad van een vrijwilliger van de Thuisadministratie van Humanitas, dat wel! Een paar jaar geleden was het wel anders, zonder hulp kon ik de stapel die er lag niet meer aan. Er zat van alles tussen en de deurwaarder sloeg al een akelige toon aan. Ik had geen overzicht, geen moed, terwijl het gelukkig toch heel goed op te lossen was.

Maar niet zonder iemand die hielp uitzoeken wat eerst moest, die relativeerde en moed in sprak en zinnig advies gaf. Maar die me het wel zelf liet doen, zodat ik nu nog een beetje zelfvertrouwen heb om het vol te houden. Het was precies de hulp die ik toen nodig had!