Noordoostpolder

Thuisadministratie

Het is belangrijk dat er een klik is!

Mijn naam is Shulymar en ik ben moeder van 3 kinderen. Inmiddels ben ik enkele jaren actief als

vrijwilliger bij Humanitas. Door omstandigheden kwam ik thuis te zitten en omdat ik daarnaast graag

bezig wil zijn ging ik op zoek naar vrijwilligerswerk. Bij het vrijwilligerspunt zag ik een vacature voorbij

komen van het project Thuisadministratie van Humanitas. Dat sprak mij erg aan omdat ik zelf erg

ordelijk ben en mensen graag verder wil helpen.

Nadat ik mij had aangemeld werd ik uitgenodigd voor een gesprek. Ik heb een cursus en een

groepstraining gevolgd omdat je als vrijwilliger van Humanitas eerst geschoold wordt voordat je een

deelnemer mag en kan ondersteunen. Al snel kreeg ik een deelnemer toegewezen. Samen met de

coördinator vond er eerst een kennismakingsgesprek met de deelnemer plaats. Dat vond ik wel zo

prettig want een eerste keer is best spannend en het is belangrijk dat er een klik is.

Geen enkele deelnemer is hetzelfde. Het is en blijft maatwerk en daarom is het ook zo leuk. Ik heb

steeds weer te maken met andere problematiek en verschillende organisaties. Ik maak zelf ook een

persoonlijke groei door. Ik leer de maatschappelijke organisaties kennen welke actief zijn in de

Gemeente Noordoostpolder en leer vooral mijn eigen grenzen kennen.

De ondersteuning is zeer divers. Soms moet de post nog geopend worden om deze vervolgens te

ordenen en in mappen te stoppen. Een andere keer moet er gebeld worden naar organisaties als er

iets niet duidelijk is of als er afspraken gemaakt moeten worden. Ik maak altijd een overzicht van de

inkomsten en de uitgaven. Dit doe ik samen met de deelnemer, ik neem niets uit handen want men

moet het na de ondersteuning weer zelf kunnen. Dat is het doel van het project Thuisadministratie, wij

leiden naar zelfredzaamheid. Het kan ons allemaal overkomen dat we de grip in het leven een beetje

verliezen door allerlei omstandigheden. De administratie blijft dan vaak liggen met alle gevolgen van

dien. Dan is het heel fijn dat er vrijwilligers zijn die een luisterend oor bieden en een tijdje kunnen

helpen.

Het leuke bij de Thuisadministratie is dat er elke 2 maanden een bijeenkomst wordt georganiseerd.

Soms is dit op locatie en een andere keer bij Humanitas zelf. Dit gaat altijd over een onderwerp dat

past binnen de Thuisadministratie. Deze bijeenkomsten zijn dan ook altijd zeer interessant omdat je

veel informatie krijgt, kan sparren met de andere vrijwilligers en gericht je vragen kan stellen aan de

spreker.

Doordat ik zelf mijn eigen afspraken met de deelnemer maak kan ik mijn vrijwilligerswerk goed

combineren met mijn gezin. Dat ik op deze manier mijn steentje kan bijdragen aan een groep mensen

die door omstandigheden in de problemen zijn geraakt geeft mij veel voldoening. Ik hoop het nog

jaren te kunnen doen!

Spreekt dit verhaal u aan en wilt u vrijwilliger worden bij de Thuisadministratie of heeft u hulp nodig bij

uw administratie? Belt u dan voor meer informatie met Ankie Kamp op 06-35118132 of Yvonne

Knobbout op 06-29885345 of mailt u naar ta.nop@humanitas.nl

Terug naar het nieuwsoverzicht