Rijnland

Thuisadministratie

Humanitas Thuisadministratie helpt je je financiën en administratie op orde te brengen én te houden.

Financiële of administratieve zaken zijn niet ieders hobby. En door omstandigheden kun je het overzicht kwijtraken. Bijvoorbeeld als je partner overlijdt, of als je gaat scheiden of je baan kwijtraakt. Dan kan het gebeuren dat er schoenendozen vol bankafschriften op je wachten, of dat er rekeningen zijn die je allang had moeten betalen. Blijf niet te lang rondtobben, maar laat je helpen. Humanitas Thuisadministratie is er speciaal voor.

Een vrijwilliger helpt je je financiële zaken op orde te brengen en op orde te houden. Niet één keer, maar wekelijks. We zetten samen je inkomsten en uitgaven op een rij, gaan na waar je recht op hebt en maken een overzichtelijk huishoudboekje. Daarna kun je zelf je weg vinden in je eigen administratie en financiën. Een hele zorg minder. Bijna iedereen voelt zich na korte tijd enorm geholpen en na langere tijd kunnen mensen vaak weer zelfstandig verder.

Voor wie?  

Iedereen die door verschillende omstandigheden tijdelijk, of langdurig moeite heeft om de administratie op orde te krijgen en te houden. Humanitas helpt alleen privé-personen; geen bedrijven en zzp’ers. 

Hoe maken we een koppeling?  

Nadat je je hebt aangemeld (per telefoon of via het formulier op deze website), neemt de coördinator contact met u op. Er volgt dan een kennismakingsgesprek om te kijken wat u nodig heeft. Bedenktijd of ervan afzien kan altijd. Dan koppelt de coördinator je met een vrijwilliger. Als er geen klik is, dan regelen we een andere vrijwilliger. Na twee maanden vraagt de coördinator aan allebei of de klik er nog steeds is.

Hoe vaak en hoe lang?  

In het begin een keer per twee weken, later minder frequent. Meestal is een periode van 6 tot 12 maanden voldoende om de administratie zelf weer onder de knie te krijgen.

Werkt het?  

Driekwart van de mensen die we helpen houden na vertrek van Humanitas hun administratie op orde. Zij blijven daarmee uit de financiële problemen.

 

Wat houdt de steun van Humanitas in?

Het gaat om:

  • het ordenen van de papieren (zo nodig digitale) documenten
  • het wegwerken van achterstanden
  • het helpen invullen van formulieren, ook de formulieren voor de aanvraag schuldhulpverlening bij de Stadsbank/ISD Lisse
  • het adviseren over de mogelijkheden van hulpinstanties
  • leren van het blijvend bijhouden van de administratie
  • eventueel leren werken met een huishoudboekje

Je blijft zelf verantwoordelijk voor hun administratie. De vrijwilliger van Humanitas neemt geen bevoegdheden van je over.

Bijzondere vereisten voor vrijwilliger  

Heb jij kennis van financiële administratie en uiteraard je eigen administratie op orde. Meld je dan ook aan als vrijwilliger bij dit team van ruim 80 vrijwilligers.

Meer informatie en aanmelding voor hulp of als vrijwilliger

Bel of mail gerust en vrijblijvend met één van onze coördinatoren Thuisadministratie:

Leiden en omgeving Tel. 06-13405043

Jolanda Hofman / j.hofman@humanitas-rijnland.nl

Loes Renkema / l.renkema@humanitas-rijnland.nl

Guy Maris / g.maris@humanitas-rijnland.nl

Ernest Kamlade / e.kamlade@humanitas-rijnland.nl

Duin- en Bollenstreek Tel. 06-12738098

Gijs Beukhof / g.beukhof@humanitas-rijnland.nl

Jan Zandvliet / j.zandvliet@humanitas-rijnland.nl

Hans Evers / h.evers@humanitas-rijnland.nl

Famke Galema / f.galema@humanitas-rijnland.nl