Voorne-Putten Rozenburg

Persbericht Thuisadministratie

PERSBERICHT HUMANITAS NEDERLAND

Amsterdam, 15/09/2016

Recordaantal Nederlanders is financieel overzicht kwijt

De samenleving vergrijst en de samenleving digitaliseert. De combinatie van die twee trends zorgt voor een recordaantal Nederlanders dat geen grip meer heeft op de eigen financiën. Dat constateert Humanitas, de grootste vrijwilligersorganisatie in Nederland op het gebied van hulp bij thuisadministratie. Vorig jaar klopten 13.832 mensen bij hen aan voor hulp. Dat is dertien procent meer dan het jaar ervoor.

,,Terwijl de crisis voorbij is en de welvaart weer toeneemt, neemt het financieel overzicht bij velen af ’’, aldus een woordvoerder van Humanitas in een toelichting op het onlangs uitgekomen jaarcijfers. ,,Een belangrijke factor is de toegenomen complexiteit van financiële diensten.’’

In het jaar 2014 vroegen nog 12.270 mensen bij hen om hulp om de eigen administratie op orde te brengen. In 2004 begon de organisatie al met een hulpprogramma thuisadministratie, waar nu inmiddels 4.510 vrijwilligers over het hele land aan meewerken. Hulp bij thuisadministratie is het hardst groeiende deelprogramma van de organisatie. Er is al jaren een stijging, nu komt die met een groei vorig jaar van dertien procent in een stroomversnelling.

Een voorname oorzaak, zo constateert de organisatie, ligt bij ouderen die minimale computervaardigheden bezitten. Die raken nu door digitalisering van diensten, en de stopzetting van het sturen van brieven van vele instanties, het overzicht kwijt op wat er binnenkomt maar vooral op wat er uit gaat.

Roderick Heijbroek is in Groningen projectcoördinator van het Humanitas-programma Thuisadministratie, waar alleen al in die stad 441 mensen aan deelnemen. Hij signaleert een trend. ,,Er is vergeleken met vijf jaar geleden een groeiende groep oudere digibeten. Deels gaat het over vrouwen die hun man verliezen die altijd de administratie deed. Soms blijkt er geen computer in huis en wordt er nog gebankierd met acceptgiro’s. Zo verlies je de aansluiting.’’ 

Bert Pals uit Groningen had problemen met zijn administratie, voor hij hulp zocht. ,,Ik had een bank waar ik via acceptgiro’s overschrijvingen kon doen. Maar daar stopte die bank mee’’, vertelt de 84-jarige Pals. ,,Toen moest ik het via de computer doen. Maar ik haal de cijfers door elkaar bij het intikken van die lange nummers op zo’n scherm. Daar heb ik nu hulp mee gekregen. Voor die tijd legde ik de rekeningen gewoon maar weer terug in een la.’’  

Terug naar het nieuwsoverzicht