West-Brabant West

Met een mentor sta je sterker

Met een mentor sta je sterker

Humanitas West-Brabant West, actief in Roosendaal en de regio, heeft met de activiteit Mentormaatjes een project in handen dat regelmatig heel waardevol blijkt. Het gaat over leerlingen van groep 7 en 8 van de basisschool en leerlingen uit het voortgezet onderwijs die korte tijd met vrijwillige extra begeleiding door een mentor kans zien om een lastige periode goed door te komen. En een mentor, vaak zelf nog scholier of student, die veel voldoening geniet van deze inzet. De persoonlijke aandacht voor het kind levert bovendien in zo’n stage werkervaring op die verrijkend werkt.

Ilyas aan het woord.

Mijn naam is Ilyas. Ik ben 11 jaar oud en zit in groep 8 van basisschool de Appel.

Elke donderdag word ik om 15.00 uur uit de klas gehaald en dan gaan we in een leeg lokaal zitten. We werken aan verschillende dingen, zoals taal, cito voorbereiden, het kiezen van een middelbare school etc. Toen ik begon met mentormaatjes was mijn schooladvies kader, maar nu kan ik vmbo-TL gaan doen. Dit wilde ik ook heel graag. Ik voel mij een stuk gemotiveerder door mentormaatjes en dit zie je ook terug in mijn punten. Je leert er heel veel van, maar het is geen huiswerkbegeleiding. We doen eigenlijk meer leuke dingen, dan serieuze dingen. Soms werken we aan taalopdrachten, maar dit doen we op een leuke manier, bijvoorbeeld met spelletjes. Joëlle is een beetje een juffrouw en een beetje een mentor. Ik voel mij erg op mijn gemak tijdens dit uurtje. Ik wilde het doel halen om mijn advies omhoog te halen en dit is nu gelukt. Ik ben hier erg blij mee.

Joëlle aan het woord.

Sinds september loop ik stage bij Humanitas in Roosendaal en een onderdeel van mijn stage is mentormaatjes, waarvoor ik Ilyas dus begeleid. Hij is elke week gemotiveerd om in dat uurtje iets te gaan doen. Het scheelt denk ik ook dat de begeleiding niet heel saai en serieus is. Soms help ik hem met de taal, omdat hij zelf heeft aangegeven dat hij dit lastig vind, maar een groot deel van de tijd zijn we ook bezig met leuke dingen. Het is dus geen huiswerkbegeleiding, wat veel mensen wel denken. Vanuit mijn opleiding pedagogiek heb ik geleerd om vanuit een pedagogische visie te kijken, dus dit probeer ik ook echt toe te passen in het uurtje dat we bezig zijn. Daarom vind ik het ook heel leuk om spelletjes met Ilyas te spelen die gericht zijn op zijn ontwikkeling. Zo hebben we laatst een spel gespeeld dat inspeelt op verschillende emoties. Zo leer ik Ilyas beter kennen,  maar hij ook zichzelf. Ik heb Ilyas echt zien groeien de afgelopen paar maanden en dit vind ik leuk om te zien.

Als je in aanmerking komt voor een mentor spreek je elke week een uurtje op school samen af. Een speciaal uurtje voor jouw verhaal. Je kunt praten over dingen die je op school of ergens anders hebt meegemaakt. Je kunt geholpen worden bij je school- of huiswerk. Je kunt samen even iets leuks gaan doen.

Een mentor is in de meeste gevallen een jonge man of vrouw die studeert of net aan het werk is. Uit eigen ervaring weet hij/zij welke moeilijkheden je op school kunt tegenkomen. De begeleiding wordt op vrijwillige basis gegeven. Er is momenteel nog een grote behoefte aan mentoren.

Met een mentormaatje kom je verder. Voor meer informatie zie www.humanitasmentormaatjes.nl  of  schrijf naar wbw@humanitas.nl

Terug naar het nieuwsoverzicht