West-Friesland

Humanitas Thuisadministratie

Humanitas Thuisadministratie helpt je je financiën en administratie op orde te brengen én te houden.

Financiële of administratieve zaken zijn niet ieders hobby. En door omstandigheden kun je het overzicht kwijtraken. Bijvoorbeeld als je partner overlijdt, of als je gaat scheiden, of je baan kwijtraakt of als je het nog nooit hebt gedaan. Dan kan het gebeuren dat er schoenendozen vol bankafschriften op je wachten, of dat er rekeningen zijn die je allang had moeten betalen. Blijf niet te lang rondtobben, maar laat je helpen. Humanitas Thuisadministratie is er speciaal voor en het is gratis.

Een vrijwilliger helpt je je financiële zaken op orde te brengen en op orde te houden. Niet één keer, maar wekelijks. We zetten samen je inkomsten en uitgaven op een rij, gaan na waar je recht op hebt en maken een overzichtelijk huishoudboekje. Daarna kun je zelf je weg vinden in je eigen administratie en financiën. Een hele zorg minder. Bijna iedereen voelt zich na korte tijd enorm geholpen en na langere tijd kunnen mensen vaak weer zelfstandig verder.

Je blijft zelf verantwoordelijk

De vrijwilliger neemt jouw administratie niet over: je blijft zelf verantwoordelijk en maakt de keuzes. Je komt daarom alleen in aanmerking voor deze ondersteuning als je tekenbevoegd bent. Ons uitgangspunt is dat je na verloop van tijd zelf weer jouw administratie gaat doen. Als dat niet mogelijk is, dan zoeken we andere vormen van ondersteuning.

Voorbeelden waarbij geholpen kan worden

  • het in kaart brengen van inkomsten en uitgaven
  • het schrijven van brieven naar instanties
  • tips voor zuiniger omgaan met geld
  • advies bij 'lastige' rekeningen of brieven
  • het ordenen van jouw administratie
  • het aanvragen van inkomensondersteuning of kwijtscheldingen

Je bent verzekerd van deskundige hulp

Onze vrijwilligers worden door ons geschoold of hebben al veel administratieve ervaring. Zij kunnen met hun vragen altijd terecht bij een beroepskracht van Humanitas. Ook komen de vrijwilligers regelmatig bij elkaar om kennis uit te wisselen. Omdat ze met vertrouwelijke informatie werken, worden ze door ons zorgvuldig geselecteerd. Elke vrijwilliger heeft geheimhoudingsplicht en moet onder meer beschikken over een Verklaring Omtrent het Gedrag.

Aanmelden?

Na je aanmelding volgt een kennismakingsgesprek met één van de coördinatoren van de werkgroep Thuisadministratie. Daarna wordt je in contact gebracht met een deskundige vrijwilliger.