Westerkwartier

Thuisadministratie

Thuisadministratie helpt je je financiën en administratie op orde te brengen én te houden.

Mensen kunnen door allerlei oorzaken het overzicht op hun financiën kwijtraken. Bijvoorbeeld door ouderdom of verlies van een partner, of plotselinge werkloosheid of ziekte.

Als er in jouw directe omgeving niemand is die je kan helpen de thuisadministratie op orde te krijgen, kunnen onze vrijwilligers dat wel. Voor mensen die in de schulden komen is de financiële administratie vaak niet meer te overzien. Brieven worden bijvoorbeeld niet meer geopend of aanmaningen worden genegeerd. Waardoor de schulden alleen maar oplopen. Wij kunnen die mensen ondersteunen om weer inzicht te krijgen in hun geldzaken. Het op orde brengen van de administratie is daarbij een belangrijke eerste stap.

Wat Thuisadministratie voor je kan doen:

  • Formulieren invullen voor bijvoorbeeld het aanvragen van voorzieningen

  • Ondersteuning bieden bij het ordenen van de administratie

  • Budgetcoaching ( met je boodschappengeld uitkomen)

  • Betalingsregelingen treffen met schuldeisers

  • Automatische betalingen regelen

  • Denkt je dat je misschien voor een voorziening in aanmerking komt? Vraag het ons!

  • Bankafschriften bijhouden

  • Leren internetbankieren

  • Mee helpen denken om zuiniger met geld/verzekeringen/energie om te gaan.

  • Zorgtoeslag, huurtoeslag en andere toeslagen aanvragen.

  • Logboek bijhouden

  • Telefoneren met instellingen wanneer je dat moeilijk vindt

  • Moeilijke brieven lezen en uitleggen wat er bedoeld wordt

  • Abonnementen opzeggen

  • Is er een andere vraag? Bespreek het even met de coördinator van Humanitas Thuisadministratie

Een voorwaarde voor ondersteuning is dat de hulpvrager tekenbevoegd is. Wij voeren geen financiële handelingen uit zoals geld pinnen of zelfstandig bedragen afschrijven van de bankrekeningen van de hulpvrager.