Zoetermeer

De drempel van de hulpvraag

De drempel van de hulpvraag

Ik weet het nog goed. Een klein jaar geleden zag ik een klein stukje in de krant staan. ‘Humanitas Zoetermeer biedt steun bij verlies’, was de strekking van het artikeltje. En met een groot verlies had ik te maken. Nog niet lang daarvoor was ik mijn vrouw verloren, waarna het lastig was mijn leven weer op de rit te krijgen. Alleen kon ik niet omgaan met het verdriet, daarvoor drukte de last teveel op mijn schouders. En de steun van anderen, die gelukkig voor hen nooit zo’n enorm verlies te verwerken hebben gekregen, was, hoe goed bedoeld ook, verre van toereikend. “Het heeft tijd nodig.” Hoe vaak heb ik dat niet als reactie gehoord op mijn verhaal? Maar in plaats van dat het de troostende werking had die de ander bedoeld had, zorgde deze opmerking regelmatig voor woede en een machteloos gevoel.

Toch was de drempel in eerste instantie te groot om de telefoon te pakken en Humanitas op te bellen. Gedurende een lange periode lag het krantenbericht geduldig te wachten totdat de tijd rijp was. Uiteindelijk heb ik de stoute schoenen aan getrokken en het telefoonnummer ingetoetst.

Direct kwam ik in een warm bad terecht dat nog beter aanvoelde toen ik deelnam aan een lotgenotengroep. Het praten met mensen die hetzelfde hadden meegemaakt bleek een bevrijding. Het voelde goed om eens niet te horen dat ‘het tijd nodig heeft’, maar om met lotgenoten het gemis van ieder van ons te erkennen en gezamenlijk het verdriet dragelijk te maken.

Na de sessies bij Humanitas Zoetermeer, voelde ik me een stuk beter. Ik was de vrijwilligers daar dan ook zo dankbaar, dat ik na afloop heb aangegeven dat ze altijd bij me terecht konden als ze hulp nodig hadden. Sneller dan verwacht werd al van dat aanbod gebruik gemaakt. Een van de coördinatoren vroeg of ik zelf als ervaringsdeskundige geen vrijwilliger wilde worden en op die manier anderen beter om zou willen leren gaan met hun verdriet.

En dus zit ik hier, op de bank, met de telefoon in de hand. Een vrouw heeft zich bij Humanitas gemeld met een groot verlies. Ook zij had een krantenbericht een tijdje naast zich neergelegd voordat ze de moed had om de telefoon te pakken. Zorgvuldig toets ik het telefoonnummer in. “Hallo?” klinkt er aan de andere kant van de lijn. “U spreekt met Humanitas Zoetermeer,” reageer ik, met een blij gevoel dat deze vrouw ook, net als ik een jaar geleden, de moed heeft gehad om de telefoon op te pakken en onze hulp in te schakelen.

Gebaseerd op de ervaringen van Peter de Jong, vrijwilliger van Steun bij Verlies.

Heb je ook behoefte aan steun bij verlies? Dat kan! Humanitas Zoetermeer biedt individuele begeleiding en ondersteuning middels verschillende lotgenotengroepen. Kijk voor meer informatie op de pagina van Steun bij Verlies of neem contact op met Liesbeth Sonneveldt (l.a.sonneveldt@humanitaszoetermeer.nl of 06-12804840) of Mark Doornik (markdoornik@humanitaszoetermeer.nl of 06-35112144).

Terug naar het nieuwsoverzicht