Zwolle

Thuisadministratie

Humanitas Thuisadministratie helpt je je financiën en administratie op orde te brengen én te houden.

Financiële of administratieve zaken zijn niet ieders hobby. En door omstandigheden kun je het overzicht kwijtraken. Bijvoorbeeld als je partner overlijdt, of als je gaat scheiden of je baan kwijtraakt. Dan kan het gebeuren dat er schoenendozen vol bankafschriften op je wachten, of dat er rekeningen zijn die je allang had moeten betalen. Blijf niet te lang rondtobben, maar laat je helpen. Humanitas Thuisadministratie is er speciaal voor.

Een vrijwilliger helpt je je financiële zaken op orde te brengen en op orde te houden. Niet één keer, maar wekelijks. We zetten samen je inkomsten en uitgaven op een rij, gaan na waar je recht op hebt en maken een overzichtelijk huishoudboekje. Daarna kun je zelf je weg vinden in je eigen administratie en financiën. Een hele zorg minder. Bijna iedereen voelt zich na korte tijd enorm geholpen en na langere tijd kunnen mensen vaak weer zelfstandig verder.

Vijf vragen over het project:

Wat houdt het project in?

Het project Thuisadministratie is een landelijk initiatief van Humanitas. Dit project is bedoeld om mensen die behoefte hebben aan ondersteuning in de administratie en dit moeilijk zelf kunnen organiseren, hierbij een steuntje in de rug te geven.

Heeft u hulp nodig bij uw administratie?

Door omstandigheden kunnen rekeningen en formulieren zich opstapelen en u het gevoel geven er niet meer doorheen te komen. Kunt u op termijn weer zelf de verantwoordelijkheid dragen voor uw administratie? Dan kunt u mogelijk een beroep doen op de gratis dienstverlening van het project Thuisadministratie van Humanitas.

Wat gebeurt er als ik mij aangemeld heb als deelnemer?

De coördinator zal na uw aanmelding een afspraak met u maken voor een intakegesprek. Tijdens dit gesprek wordt  er een intakeformulier ingevuld. De coördinator maakt naar aanleiding van dit gesprek een rapportage. Daarna kunt u een vrijwilliger toegewezen krijgen.

Ook zal aan u en de vrijwilliger gevraagd worden om een intentieverklaring gezamenlijk te ondertekenen. De deelnemer en vrijwilliger beloven elkaar geheimhouding van alle informatie die zij van elkaar te horen of te zien krijgen.

Hoe lang wordt u geholpen?

De vrijwilliger biedt u maximaal 1 jaar ondersteuning en begeleiding totdat u weer zelfstandig grip heeft op uw financiële- en administratieve situatie waarbij de verantwoordelijkheid voor uzelf centraal staat. De vrijwilligers helpen u verder bij het aanvragen van uw toeslagen, instanties bellen en/of invullen van formulieren op administratief financieel gebied. De vrijwilligers helpen u met de voorbereiding voor het invullen van uw aangifteformulieren inkomstenbelasting.

Aanmelding en informatie

Voor meer informatie en aanmelding van vrijwilligers of deelnemers kunt u contact opnemen met de coördinatoren van dit project. Namen, telefoonnummers en mailadressen vindt u op de pagina Over Ons.