Het werd me teveel, al die rekeningen

John had moeite het overzicht op zijn administratie te behouden. Vrijwilliger Henk helpt hem daarbij.

John

"Al die brieven, rekeningen en toestanden. Het werd me teveel. Ik kon het geestelijk niet meer aan, werd er depressief van. Iemand attendeerde mij op Humanitas.

Als Henk komt dan bekijkt hij de afschriften. Daarna bespreken wij het en geeft hij advies. Niet dat hij zegt wat ik moet doen. Maar hij geeft mij op zo´n manier aanwijzingen dat ik er toch wel naar luister.

Henk heeft ervoor gezorgd dat ik één rekening heb waar de vaste lasten aan het begin van de maand automatisch van worden afgeschreven. Daar heb ik geen omkijken meer naar. Ik let nu ook meer op mijn uitgaven en bezuinig. Ik heb nu bijvoorbeeld een pasje gekregen waarmee ik gratis met trein, bus en metro kan.

Ik zit op de goede weg maar ben er nog niet. Ik wil mijn instelling veranderen. Ik droom teveel en moet meer naar de werkelijkheid. Ik moet leren beter met geld om te gaan.

Wat Henk doet voor mij is heel belangrijk. Het is nu wel wat beter geworden.”

Thuisadministratie deelnemer en vrijwilliger

Henk

“Zelf zijn administratie bijhouden deed John niet. Hij zegt zelf: ‘Ik ben een beetje chaotisch’. Gelukkig had hij zijn afschriften wel bij de hand zodat ik alles kon bekijken. Inmiddels is het zo geregeld dat de vaste lasten via automatische afschrijvingen betaald worden.

Toen dat rond was zag ik dat hij meer uitgeeft dan hij heeft. We hebben afgesproken dat hij maandelijks niet meer dan een bepaald bedrag uitgeeft, los van de vaste lasten. Dat gaat langzaam maar zeker de goede kant op.

Ik doe dit vrijwilligerswerk omdat je zo iemand kan helpen. En je komt in aanraking met mensen die je anders nooit had ontmoet. Dat is het állerleukste. Het is ook heel dankbaar werk.

Er zijn mensen die de weg niet weten in Nederland. Dat is iets wat je je moet realiseren. Wij zijn bevoorrecht en kunnen iets doen wat niet iedereen kan.”