Financieel overzicht kwijt

De samenleving vergrijst en de samenleving digitaliseert. De combinatie van die twee trends zorgt ervoor dat steeds meer Nederlanders geen grip meer heeft op de eigen financiën. Dat zien wij terug in de groei van het aantal mensen dat een beroep doet op Humanitas Thuisadministratie. Vorig jaar klopten 13.832 mensen bij ons aan voor hulp. Dat is dertien procent meer dan het jaar ervoor.

Terwijl de crisis voorbij is en de welvaart weer toeneemt, neemt het financieel overzicht bij veel mensen af. Een belangrijke factor is de toegenomen complexiteit van financiële diensten. 

In 2014 vroegen nog 12.270 mensen om hulp om de eigen administratie op orde te brengen. Nu beiden inmiddels 4.510 vrijwilligers over het hele land die hulp. Binnen Humanitas Thuisadministratie, gestart in 2004,  was al jaren sprake van een stijging, nu komt die met de groei vorig jaar van dertien procent in een stroomversnelling. Daarmee is Thuisadministratie de hardst groeiende activiteit binnen onze organisatie. 

Een voorname oorzaak, ligt bij ouderen die minimale computervaardigheden bezitten. Die raken nu door digitalisering van diensten, en de stopzetting van het sturen van brieven van vele instanties, het overzicht kwijt op wat er binnenkomt maar vooral op wat er uit gaat. 

Roderick Heijbroek is in Groningen projectcoördinator van het Humanitas-programma Thuisadministratie, waar alleen al in die stad 441 mensen aan deelnemen. Hij signaleert een trend. ,,Er is vergeleken met vijf jaar geleden een groeiende groep oudere digibeten. Deels gaat het over vrouwen die hun man verliezen die altijd de administratie deed. Soms blijkt er geen computer in huis en wordt er nog gebankierd met acceptgiro’s. Zo verlies je de aansluiting.’’  

Bert Pals uit Groningen had problemen met zijn administratie, voor hij hulp zocht. ,,Ik had een bank waar ik via acceptgiro’s overschrijvingen kon doen. Maar daar stopte die bank mee’’, vertelt de 84-jarige Pals. ,,Toen moest ik het via de computer doen. Maar ik haal de cijfers door elkaar bij het intikken van die lange nummers op zo’n scherm. Daar heb ik nu hulp mee gekregen. Voor die tijd legde ik de rekeningen gewoon maar weer terug in een la.’’   

Donderdag 15 september besteedde De Telegraaf ook aandacht aan deze problematiek.

In ons jaarbericht 2015 lees je meer over de ontwikkelingen binnen Humanitas Thuisadministratie.

Terug naar het nieuwsoverzicht