Webinars 'Helpen in tijden van corona'

De coronamaatregelen maken met werk van de Humanitas-vrijwilligers een stuk ingewikkelder. Hoe houd je bijvoorbeeld op een veilige manier contact met je deelnemer? Daarom organiseerde Humanitas Heuvelrug twee webinars onder de titel ‘Helpen in tijden van corona, hoe doe je dat?’. 

In de webinars op 12 en 15 oktober gingen coördinatoren Chuck van Loenen en Peter van Zoeren samen met vrijwilligers op zoek naar manieren om ook nu in contact te blijven met de deelnemers. Na een korte introductie over de coronarichtlijnen en –maatregelen, konden de vrijwilligers in groepjes ervaringen uitwisselen. 

Daarbij bleek dat het zoeken naar de juiste oplossing vaak passen en meten is. Waar vrijwilligers voor de coronapandemie veelal bij deelnemers thuiskwamen, gebeurt dat nu nauwelijks meer. Sommigen kozen in de afgelopen periode om te gaan wandelen in het park met hun deelnemer. Anderen namen in de buitenlucht plaats aan een picknicktafel om samen de administratie door te nemen. 

Omdat het weer buiten afspreken niet altijd toestaat, kregen de vrijwilligers tips voor andere locaties. Zo kan er gebruik gemaakt worden van een Humanitas-kantoor, maar ook een rustig restaurant of een kantoor van een van ketenpartners van Humanitas zou een geschikte locatie kunnen zijn. In alle gevallen zorgt Humanitas voor voldoende beschermende middelen zoals handgel, mondkapjes en eventueel een scherm. 

Tips & tricks

Veel vrijwilligers bleken hun deelnemers inmiddels online te zijn gaan helpen. Met name toepassingen waarbij het computerscherm gedeeld kan worden met of overgenomen door de vrijwilliger zijn daarbij een nuttig hulpmiddel. Wie niet weet hoe dergelijke hulpmiddelen werken, kan extra uitleg krijgen via de coördinatoren.  

Ook Whatsapp kan een handig hulpmiddel zijn, benadrukte Chuck van Loenen. "De meeste mensen gebruiken de app al en je kunt er eenvoudig documenten mee delen. Ook kun je WhatsApp op je computer gebruiken, dat kan het makkelijker maken om documenten met elkaar uit te wisselen."

Uit een kleine poll bleek dat de meeste vrijwilligers het face-to-face-contact met hun deelnemer wel missen. Al zagen sommigen ook voordelen. Zo vertelde een vrijwilliger dat de samenwerking met de deelnemer online flexibeler verloopt en er bovendien geen tijd meer verloren gaat door het reizen. 

De poll liet ook zien dan een grote meerderheid van de vrijwilligers ondanks alle coronamaatregelen, wel degelijk nog steeds contact houdt met de deelnemers. 

Terug naar het nieuwsoverzicht