Nationale Postcode Loterij

Humanitas' grootste inkomstenbron

Omdat de overheidssubsidie voortdurend afnam, werd de Sponsorloterij almaar belangrijker als bron van inkomsten. In 1998 nam de populariteit van de Sponsorloterij flink toe, nadat deze was ondergebracht in de Nationale Postcode Loterij.

De formule van de SponsorLoterij was door Humanitas bedacht en behoorlijk succesvol, zeker nu het onder de Nationale Postcode Loterij viel. In 1998 bracht de SponsorLoterij 5,5 miljoen gulden op. Een jaar later was dat al 111 miljoen gulden. Hiervan ging 67 miljoen naar de beneficianten, waaronder Humanitas. Dubbel zoveel als toen Humanitas het nog zelf organiseerde.

De loterij werd gecombineerd met een televisieprogramma op RTL4: de SponsorBingo. De drie goededoelenloterijen zijn: de Nationale Postcode Loterij, Sponsor Bingo Loterij en de BankGiro Loterij.

Mede dankzij de Nationale Postcode Loterij kan Humanitas haar werk doen (video)